Hrebeňový prechod Malými Karpatmi – 2. časť

Pezinská Baba
Malé Karpaty

Trasa - časový rozvrh: Pezinská Baba – Čmeľok ¾ hod. – Javorina ½ hod. – Skalnatá 1 hod. – Čermák ½ hod. – Hubalová ¾ hod. – Panské uhliská ¼ hod. – Taricové skaly ½ hod. – Skalka ½ hod. – Sklená huta 1 ¾ hod. – vodná nádrž Parina 1 ¼ hod. – Majdan 1 hod. – Lošonec ¾ hod.

Spolu: 9 ½ hod.

Prevýšenie: 489 m.

Náročnosť:

Namáhavá celodenná túra náročná najmä pre dĺžku a miestami členitý profil, orientačne jednoduchá. Nie je klasickou hrebeňovkou, pretože obchádza Vápennú a vedie menej náročným úsekom (najmä v súvislosti so stúpaním) cez Sklenú Hutu do Lošonca.

Základná trasa:

Začneme v rekreačnom stredisku Pezinská Baba v sedle Baba (527 m) na červeno značkovanej Štefánikovej magistrále (E8, 0701). Po krátkom miernom úseku nasleduje pomerne strmé stúpanie lesom na Čmeľok (709 m), v ktorého blízkosti vedie hranica vojenského obvodu s tabuľou Vstup len na povolenie. O chvíľu sa pred nami otvorí les a v diaľke uvidíme masív Vysokej. Neskôr zbadáme aj Taricové skaly, kam by sme mali doraziť o necelé 4 hod. Z Čmeľka zídeme miernym klesaním do sedla Javorina (615 m), kde sa Štefánikova magistrála križuje so žltou značkou spájajúcou Pernek s Harmóniou. My však stále smerujeme po červeno značkovanej trase na sever k Čertovmu kopcu. Masívny zalesnený vrchol Čertovho kopca (752 m) obídeme z južnej strany. Na kedysi vyhliadkový vrch nemusíme odbočovať, pretože na jednej čistinke či skôr rúbanisku sa nám naskytne krásny pohľad doľava na Vysokú, ktorá z tohto miesta pripomína o niečo zmenšený Veľký Rozsutec. Oveľa krajší panoramatický výhľad nám však poskytne nasledujúci vrch v hrebeni – Skalnatá (704 m). Tá naozaj nezaprie svoj názov. Na vrchole krásneho skalnatého vrchu rastie javor so smerovou tabuľkou. Odtiaľto uvidíme Malé Karpaty ako na dlani. Vľavo je Vysoká, vpredu Vápenná, v diaľke Záruby. Strmším zostupom klesneme do sedielka a za ďalšou vyvýšeninou sa dostaneme na lúku v sedle Čermák (590 m), kde kedysi bol cintorín. Dnes je sedlo pekným piknikovým miestom. Prechádza ním zelená turistická značka. Nasledujúce dva vrcholy v hrebeni – Modranská Baba (646 m) a Gajdoš (650 m), trasa vedúca po lesnej ceste obchádza. V sedle Hubalová (535 m) sa k červenej značke z pravej strany pripája modrá značka, avšak už na Panských uhliskách (600 m) ju opúšťa odbočením doľava. Ďalej vedie západným smerom na vrchol Vysokej. My sa mierne zvlneným terénom dostaneme po červených značkách k Taricovým skalám (620 m). Vápencové skalky poskytujú pekné výhľady, ktoré patria k najkrajším na trase. Krásne vidieť Vysokú, ktorá sa už nezdá až taká vysoká ako z predchádzajúceho vrcholu, Skalku, Rohožník a časť Záhorskej nížiny. Skalnatým terénom vľavo od oplotenia zvernice zídeme do sedla Skalka (525 m, variant I), do ktorého sprava smeruje modrá značka. Keďže naša trasa vedie popod Jahodník, nestratíme výšku zostupom do Sološnickej doliny po červenej značke, ale pokračujeme po modrej značke. Čaká nás pomerne dlhý úsek (takmer 1 ½ hod.) po chodníku väčšinou popri oploteniu zvernice s väčším klesaním ako stúpaním až po lokalitu Sklená Huta (420 m, variant II). Má zaujímavú históriu spojenú s červenokamenským panstvom. Dnes tu už z kedysi prosperujúcej huty nenájdeme takmer nič. Pokračujeme po žltej turistickej značke (8108), ktorá po lokalitu Nad jarkami vedie paralelne so zelenou značkou. Pôjdeme po spevnenej lesnej ceste a pri horárni Zabité (variant III) vymeníme žltú značku za zelenú značku (5108), ktorá nás privedie k vodnej nádrži Parina (300 m). Popri nádrži kedysi viedla lesná železnička. Dnes tadiaľto vedie lesnícky náučný chodník, ktorý na jednotlivých zastávkach oboznamuje s historickými a prírodnými zaujímavosťami tejto časti Malých Karpát. Prejdeme okolo Rybárne (294 m) a po zeleno značkovanej asfaltovej ceste prídeme k prameňu Husí stok a Olšovskému mlynu. Na okraji osady Majdan (236 m) odbočíme doľava a cez Lošonský háj po zelenej značke zídeme do obce Lošonec (263 m). Predtým sa ešte pokocháme pohľadom na Lošonskú kotlinu, Záruby a Smolenice. Na záver výletu si môžeme oddýchnuť v penzióne U Kováčov.

Variant I: Základnú trasu možno opustiť a skrátiť na viacerých miestach. Uvádzame však len tie, ktorými si cestu skrátime až za Skalkou. Platí to aj o tomto variante, pri ktorom odbočíme na Skalke doľava a pokračujeme zostupom do Sološnickej doliny po červenej značke. Značka nás privedie na dno doliny, ktorou vedie žltá turistická značka. Na nej odbočíme doľava a túru ukončíme v Sološnici (spolu: 6 ¼ hod.).

Variant II: Ak nechceme ako pri prvom variante skončiť v Sološnici, ale chceme vystúpiť na vrchol Vápennej, prekrížime Sološnickú dolinu a pokračujeme Štefánikovou magistrálou na Vápennú. Čaká nás náročný výstup na tretí najvyšší vrch Malých Karpát. Z neho môžeme zísť po žltej turistickej značke do Plaveckého Podhradia (spolu: 9 hod.).

Variant III: Kratší variant v porovnaní so základnou trasou je určený pre tých, ktorí chcú skončiť v Doľanoch. Od horárne Zabité budeme pri tomto variante pokračovať priamym smerom po žltej turistickej značke. Po asfaltovej ceste pohodlne zídeme do stredu Dolian (spolu: 8 hod.).

Autor fotografie: Peter Mach

Hrebeňový prechod Malými Karpatmi – 2. časť

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!